مزایای بازاریابی دیجیتال

مزایای بازاریابی دیجیتال؟

اسکرام در دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک ؟

افزایش ترافیک و آمار بازدید کنندگان آگهی؟

کسب و کار دیجیتال نسل جدید کسب و کار است که هر روز بیش از دیروز مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد و بیشتر مورد توجه افرادی قرار می‌گیرد که تصمیم دارند به کسب درآمد از اینترنت بپردازند. همان طور که دیده اید، فروشگاه های اینترنتی بسیار زیادی در سطح اینترنت در چند سال اخیر بوجود آمده اند، مثل دیجی کالا، بامیلو و… یا حتی شاهد افزایش چشم گیر خدمات اینترنتی بوده اید، مثلا تاکسی های اینترنتی را بعید است نشناسید.
در دنیای امروز، کسب و کار دیجیتال واقعا معنا پیدا کرده است، شاید تا چند سال پیش اگر می‌گفتیم لباس یا موبایل از اینترنت می‌خریم. یا مثلا کمتر کسی با خود فکر می‌کرد تمامی خدمات کسب و کار سنتی را بتوان در دنیای دیجیتال و کسب و کار دیجیتال یافت. در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل و خیلی دقیق با بعد های زیادی از این نوع کسب و کار آشنا کنیم.

مزایای کسب و کار دیجیتال نسبت به سنتی

نیاز به هزینه های زیاد ندارد – در کسب و کار دیجیتال شما می‌توانید با حداقل هزینه ها نتیجه های قابل قبولی بگیرید. بیایید این موضوع را با مثالی بیان کنیم. شما اگر بخواهید یک مغازه فروش لباس بزنید، چقدر باید هزینه کنید؟ ابتدا باید یک جا اجاره کنید ( در کم خرج ترین حالت اجاره کردن است )، سپس به دکوراسیون مغازه خود بپردازید، افرادی را تحت عنوان فروشنده استخدام کنید و از همه مهم تر، جنس برای مغازه خود خریداری کنید ( به مشتری حضوری نمیتوان جنسی را نشان نداد ولی به وی فروخت! ).
در کسب و کار دیجیتال اما قضیه بسیار متفاوت است. شما نیازمند هزینه برای طراحی سایت هستید و سئو (که به اهمیت آن در ادامه خواهیم پرداخت). در سیستم کسب و کار دیجیتال نیازی به استخدام فروشنده، اجاره جا و این چنین خرج هایی (حداقل در ابتدا کار) ندارید. هم چنین نیازی نیست اجناس خود را کاملا در انبار داشته باشید، می‌توانید حتی محصولات را در سایت قرار دهید و پس از سفارش مشتری آن ها را خریداری کنید!
نسل آینده کاری است – همیشه برای شروع یک کسب و کار، فقط این مهم نیست که وضعیت کسب و کار در حال حاظر را بررسی کنیم. خیلی خیلی مهم است که بدانیم فردا چه می‌شود. با روند فعلی می‌توان این طور بررسی کرد که نسل کسب و کار دیجیتال رو به بهبود است و در آینده نیز بهتر از امروز خواهد بود.
خدمات خود را می‌توانید به فروش بگذارید – اگر شما تخصص خاصی دارید و فروش محصول کار شما نیست، می‌توانید خدمات خود را از طریق سایت به فروش برسانید.مثلا اگر شما متخصص فناوری اطلاعات (IT) هستید، می‌توانید خدمات خود را از طریق سایت خود به مشتریان بفروشید.

سئو چیست و چه ارتباطی با کسب و کار دیجیتال دارد؟

سئو یا همان SEO که مخفف Search Engine Optimization است، یک فرآیندی برای بهبود رنک (رتبه) سایت در موتورهای جست و جو مثل گوگل انجام می‌شود. همان طور که مشخص است، برای کسب و کار دیجیتال شما می‌بایست محصول/سرویس/خدمات یا هر چیزی را به کاربر بفروشید.همین فروش محصول است که به کلمه کسب و کار دیجیتال معنی کسب و کار واقعی می‌دهد. شما اگر بخواهید محصولی را خریداری کنید طبیعتا یکی از کارهایی که می‌کنید، جست و جو برای آن محصول در گوگل است.
مثلا برای خود خرید یک محصولی که مد نظر دارید را در گوگل جست و جو کنید. می‌بینید سایت هایی مثل دیجی کالا در صدر هستند. این در صدر بودن باعث بیشتر دیده شدن سایت می‌شود و این بیشتر دیده شدن موجب آن می‌شود که افراد بیشتری محصولات شما را ببینند و احتمال خرید محصول از سایت شما بیشتر شود. پس برای دستیابی به هدف خود، فقط و فقط طراحی یک سایت حرفه ای کافی نیست بلکه باید به سئو سایت خود نیز اهمیت دهید تا بدین سبب بتوانید درآمد خود را از سایتتان افزایش دهید.

اسکرام در دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک ؟

راهکار های مدیریت چابک در دیجیتال مارکتینگ به کمک کارشناس ارشد اسکرام

اصولا نقش اسکرام در دیجیتال مارکتینگ برای مدیران و صاحبان پروژه های زیاد مشخص و تعریف شده نیست، مخصوصا در ایران. از این جهت باید آگاهی رسانی و فرهنگ سازی بیشتری در زمینه اسکرام در دیجیتال مارکتینگ صورت پذیرد. در یک تیم نرم افزاری یا تجارت الکترونیک، حتی پیش از طراحی و پیاده سازی نیز می توان از دیجیتال مارکتینگ برای اهداف آینده آن نرم افزار یا برند استفاده نمود. در یک تیم طراحی نرم افزار یا وب سایت، می توان از یک متخصص یا کارشناس ارشد اسکرام بهره برد. اسکرام مستر یا کارشناس ارشد اسکرام موظف است تا در کنارصاحب محصول نرم افزاری، بر تیم توسعه دهندگان و طراحان نظارت و مدیریت داشته باشد. به این مجموعه تیم اسکرام گفته می شود که می توانند یک اپلیکیشن یا وب سایت یا… را طراحی و پیاده سازی نمایند. صاحب کسب و کار نیز ممکن است با سهامداران پروژه طرف حساب باشد و در کل صاحب محصول و صاحب کسب و کار در این حالت می بایستی از سود پروژه با سهامداران شریک شوند.

حال، بهترین حالتی که می تواند برای یک پروژه نرم افزاری یا تجارت الکترونیک ایده آل باشد چیست؟ و چگونه می توان در این میان دیجیتال مارکتینگ لازم برای سایت یا اپلیکیشن ساخته شده را به عهده یک اسکرام مستر سپرد؟  چگونه باید یک سیستم دیجیتال مارکتینگ هوشمند و بهینه را با مدیریت چابک برای این محصول به اجرا درآورد؟

شاید پاسخ به این سوال نیازمند ساعت ها جلسه در کنفرانس های نرم افزاری و تجارت الکترونیک باشد و شاید حتی در تخصصی ترین کارگاه های دیجیتال مارکتینگ نیز مطرح نگردد، لااقل در ایران افراد انگشت-شماری هستند که این تخصص را داشته باشند و بتوانند چنین شرایطی را مدیریت و کنترل نمایند. از طرفی شاید در پروژه های نرم افزاری و یا تحت وب که نسبتا کوچک باشد، مدیر محصول و کارشناس اسکرام یک نفر باشند، که معمولا پس از راه اندازی محصول سراغ یک بازاریاب دیجیتال می روند و توقع دارند که همه چیز را به کمک ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آن طور که توقع دارند بتواند در بازار آنلاین یا حتی آفلاین به نفع برند و کمپانی آنها پیاده سازی گرداند. از همین جا هست که مشکلات مدیریتی در پروژه ایجاد می گردد، تا به فرض اینکه آن محصول هیچ گونه مشکل فنی یا ضعف مهندسی نداشته باشد. لذا شاید بهتر باشد که مدیر محصول یا متخصصی اسکرام پیش از طراحی و شروع پروژه، آموزش های لازم را توسط یک متخصص دیجیتال مارکتینگ ببینند و یا از ابتدا، مدیر یا مشاور دیجیتال مارکتینگ، مدیر تیم فنی و تیم مدیریت شرکت همه با هم جلساتی داشته باشند و با هم کاملا هماهنگ باشند و همکاری های لازم را داشته باشند. چنین مشکلات مدیریتی در بزرگ ترین شرکت های فناوری اطلاعات و تلکام در ایران به وضوح دیده می شود و کل پروژه و افراد درگیر آن نیز از عدم هماهنگی ها و مشکلات نسبی در محصول هنگام ورود به بازار آنلاین یا … رنج می برند.
نباید فراموش کرد که کلا مارکتینگ سعی در بهینه سازی دخل و خرج و افزایش موفقیت پروژه دارد. برای مثال شما یک نرم افزار ارتباط با مشتری برای یک سازمان بزرگ در ایران پیاده سازی می کنید و به آن سازمان می فروشید، یعنی یک مشتری از پیش تعیین شده دارید… خوب در این حالت بازاریابی و فروش دیگر شاید تنها با این هدف زیاد معنایی نداشته باشد، کاری که بسیاری از شرکت های نرم افزاری و انفورماتیک در ایران انجام می دهند. ولی در شرایطی که شما محصولتان نیاز به رقابت در بازار دارد تا بتواند مشتری های زیادی بیابد و فروش و موفقیت زیادی را نصیب محصول و برند شما گرداند، دیگر نمی توان نقش دیجیتال مارکتینگ را نادیده گرفت… شما می بایستی با یک مدیریت چابک در تولید محصول و همچنین در بازاریابی دیجیتال آن بتوانید سهم خوبی از بازار را به خود اختصاص دهید.
لذا توصیه می شود که اسکرام مستر – متخصص دیجیتال مارکتینگ نیز باشد، که بسیار کمیاب خواهد بود؛ یا در کنار یک مشاور دیجیتال مارکتینگ حرفه ای بتواند مدیریت صحیح جهت اقدامات لازم پیش از تولید، پس از تولید و حتی پس از لانچ محصول را به خوبی و به سرعت انجام دهد. در اینجا قطعا وجود یک پلن استراتژیک دیجیتال برای آن محصول و شرکت ضروری می باشد. پیگیری، صبر و حوصله، دقت و تجربه در کنار علم و دانش دیجیتال مارکتینگ برای اجرای چنین کاری لازم خواهد بود. وقتی که شما در تیمی کار می کنید یا بر آن مدیریت می نمایید که افراد از برخورد های مدیران یا همکاران خود ناراضی هستند، چگونه می توانید توقع بهترین نتایج را داشته باشید… اگرچه بسیاری از شرکت های ایرانی متاسفانه اهمیت زیادی به رضایت کارکنان و مدیران بخش های مختلف در پروژه های متعدد، نمی دهند و صرفا همین که درآمدی داشته باشند خوشحال هستند و از نارضایتی همکاران خود متاسف و ناراحت نمی شوند و اقدامی خاصی نیز در این موارد انجام نمی دهند که واقعا جای تاسف دارد. همین موارد دقیق و ظریف هست که می تواند یک برند یا یک کمپانی را به اوج محبوبیت و موفقیت برساند، و یا اینکه بدنامی از یک شرکت پول دار به جای بگذارد.
نتیجه اینکه، در کلیه مراحل یک محصول، از ابتدای بررسی پیش نیاز ها و تحقیقات لازم، تا طراحی یک نرم افزار یا تجارت الکترونیک، تا پیاده سازی یک اپلیکیشن یا سایت، تا مراحل تایید و تست، و در نهایت پشتیبانی و نگهداری از پلتفرم و کسب و کار ایجاد شده در بازار، شبکه های اجتماعی، نمایشگاه های تخصصی و … می بایستی مراقب رفتار مردم و بازخورد مشتری ها، همکاران، کارکنان، سهامداران و برند های رقیب بود (مخصوصا در بازار اقتصادی ایران که این موارد می تواند یک شبه اعتبار کسب و کاری را تخریب کند)؛ و صرفا طراحی و ساخت یک محصول هدف نمی باشد و موفقیتی را نیز برای کسب و کار شما نمی تواند تضمین نماید، حتی اگر همین فردا شما بتوانید یک دیجی-کالا یا اسنپ بسازید. امیدوارم این مقاله مختصر توانسته باشد قدری نحوه کار و اهمیت اسکرام را در دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک برای شما همکاران گرامی روشن ساخته باشد. لطفا نظرات و تجربیات خود را درباره این موضوع با ما مطرح سازید.

افزایش ترافیک و آمار بازدید کنندگان آگهی؟

رعایت اصول سئو و بهینه سازی وب سایت در طراحی وب سایت می تواند تعداد بازدید کننده آگهی شما را بالا ببرد و همچنین رتبه آگهی شما را در موتورهای جستجو بهبود ببخشد

پس از درج آگهی و تبلیغات خود در سایت دارکوب از راه های مختلفی می توانید ترافیک و بازدید کنندگان آگهی خود را بالا ببرید. برای انجام این کار کافی است موارد زیر را انجام دهید:

افزایش ترافیک با ایجاد لینک به آگهی

می توانید در سایر سایت ها لینک به آگهی خود در سایت دارکوب ایجاد نمایید و این کار را می توانید با ایجاد لینک از وبلاگ، وب سایت، فروم ها و سایر سایت هایی که به شما قابلیت ایجاد لینک را می دهند ایجاد نمایید. هر چه تعداد لینک های بیشتری به آگهی خود به سایت دارکوب ایجاد نمایید آگهی شما رتبه بهتری در موتورهای جستجو خواهد گرفت و در نتیجه بازدید کنندگان آگهی بالا خواهد رفت. با انجام این کار در صورتی که کلمه کلید شما در موتور جستجویی نظیر گوگل تایپ شود آگهی شما به عنوان اولین مطالب بالا خواهد آمد.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله نحوه ایجاد لینک یا بک لینک سازی را مطالعه نمایید.

به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

در زیر صفحه آگهی شما چهار لینک شبکه های اجتماعی مختلف گوگل پلاس، فیس بوک، توئیتر و لینکدین وجود دارد که می توانید با کلیک روی آنها آگهی خود را در شبکه اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید از دوستان خود نیز بخواهید این کار را برای شما انجام دهند و هر چه این عملیات به اشتراک گذاری بیشتر انجام شود آگهی رتبه بهتری خواهد گرفت. البته شبکه های اجتماعی دیگری به جز این چهار شبکه اجتماعی وجود دارند که در صورتی که در آنها عضو می باشید می توانید آدرس صفحه آگهی خود را در آنها به اشتراک بگذارید.

استفاده از قابلیت درج مجدد آگهی

در سایت دارکوب سیستمی وجود دارد که با ورود به کنترل پانل خود و رویت لیست آگهی های من می توانید آگهی قبلا درج شده خود را بارگذاری مجدد نمایید و که این عملیات آگهی شما را در لیست آگهی ها بالا می آورد و به عنوان آگهی های تازه درج شده نمایش می دهد و در نتیجه نیاز به درج مجدد آگهی نیست و کافی است هر چند وقت یکبار به سایت دارکوب مراجعه نموده و آگهی خود را بارگذاری مجدد نمایید.

تکمیل نمودن اطلاعات مربوط به آگهی

در چه می توانید اطلاعات بیشتری در آگهی و تبلیغ خود درج نمایید و هر چه این اطلاعات تکمیل تر باشد آگهی شما رتبه بهتری در موتورهای جستجو خواهد گرفت. به جای درج توضیحات اجمالی آگهی حتما سعی نمایید توضیحات کامل آن را درج نمایید و در آگهی و تبلیغ خود از تصویر نیز استفاده نمایید. هر چه آگهی شما تکمیل تر باشد بازدید کننده بیشتری بدست خواهد آورد.

می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع مقاله نحوه نوشتن مقاله به صورت سئو را مطالعه نمایید.

عدم درج دو یا چند آگهی با عنوان و توضیحات تکراری

دقت نمایید هر آگهی خود را فقط و فقط یکبار در سایت آگهی دارکوب بارگذاری نمایید و در صورتی که آگهی خود را چندین بار در سایت بارگذاری نمایید رتبه و تعداد بازدید کنندگان آگهی های شما بسیار پایین خواهد آمد.

درج آگهی های مختلف در سایت های مختلف

به جای آنکه یک آگهی را برای کلیه سایت های آگهی در نظر بگیرید برای هر وب سایت آگهی و نیازمندی یک آگهی مختص به خود ایجاد نمایید و آن را در سایت مورد نظر بارگذاری نمایید. بهتر است عنوان و کلیه متوون و حتی تصاویر مربوط به آگهی شما در هر وب سایت متفاوت باشد.

سعید رضایی و حامد حسین نسب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *